Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday 17 March 2011

demi MUTAWALI

Cerita MUTAWALI ni bermula daripada mesyuarat awal minggu lepas... tentang program ke rumah anak-anak yatim baitul mahabbah al-hashimi di kuala nerang... aku dah diberitahu tentang seorang budak yang nama dia sama ngan aku.. MUTAWALI.. umur dia baru 9 tahun... dan kawan-kawan aku yang pegi ke sana dah decide budak tu jadi adik angkat aku.. "KHAS" untuk aku... aku anggap ianya 1 penghargaan terbaik yang pernah aku dapat dari kawan-kawan aku...  dan dalam seminggu ni aku dah cuba sedaya upaya aku untuk kumpul duit demi seorang budak yang memang aku rasa istimewa dalam hidup aku... aku sanggup belajaq cara untuk mesin rumput untuk mengambil upah kt rumah orang (walaupun aku tak penah pegang mesin rumput)... tambah sekarang ni aku sebok dengan kelas dan ragbi.. aku sanggup buat keja mesin rumput tu tak kira masa.. tengah ari pon aku ngan kawan-kawan aku sanggup pegi buat keja mesin rumput tu.... walaupon malas, tapi demi MUTAWALI yang aku anggap istimewa dalam hidup aku ni.. hilang terus malas aku... aku betoi-betoi niat ngan usaha dan upah aku yang tak seberapa ni aku dapat beli hadiah yang bermakna untuk dia... sampai aku balik kenduri mak long aku baru ni adik beradik aku kata kat aku yang aku ni dah bertambah hitam(walaupon memang aku ni dah memang hitam.. hehehe)...maunya tak... pkoi 12-1 tghari matahari dok tepacak atas kepala bleh dok tgh padang mesin rumput, cakaq rumput... tapi aku tak cerita sebab sebenaq aku buat kerja mesin rumput kat family aku... sebab aku nak rasa kepuasan usaha dengan sendiri untuk aku merealisasikan niat aku sendiri.. dan aku try buat yang terbaik untuk melihat kegembiraan yang akan terpancar dekat wajah MUTAWALI... 
Aku anggap dia special sebab nama kami sama... MUTAWALI.. dan niat sebenar aku bila aku boleh bersama dengan dia ialah untuk mengajar dia tentang erti hidup... aku tak mau MUTAWALI ni melakukan kesilapan yang pernah aku buat dalam hidup aku dan aku harap dia akan hidup dengan lebih sempurna sebab dia masih boleh dibentuk...walaupun aku tak pernah tengok dia lagi.. tapi aku dah rasa dekat dengan dia... aku dah cerita kat family ngan kawan-kawan aku yang lain yang aku dah dapat adik angkat yang sama nama ngan aku... aku boleh rasa yang kehadiran MUTAWALI ni mampu mengubah hidup aku.... 
bila sampai malam perjumpaan dengan penasihat program semalam.. aku memang tambah semangat.. tapi bila aku tengok list adik angkat yang diedarkan pada perjumpaan tu agak mengecewakan... entah sebab apa dia ditukarkan jadi adik orang lain... tiba-tiba ja mood aku jadi hilang... dan bila diumumkan senarai nama adik angkat tu.. kawan-kawan aku yang tau kata dia akan jadi adik angkat aku tanya aku kenapa boleh bertukaq pulak... Ya Allah... rasa macam tebai pulak muka aku... semangat yang dah aku pack dalam 2 minggu ni dah jadi  pecah terburai... tapi bila kenangkan kawan-kawan aku yang uruskan semuanya dan bersusah payah selama dua minggu untuk program nih dan aku rasa macam menyesal sebab tertinggikan suara aku dekat seorang nih... dan bila aku boleh luahkan rasa aku ni kat seorang yang aku anggap kawan terbaik aku... aku mula boleh terima dengan keadaan yang berlaku ni... bukannya aku tak boleh jumpa mutawali tu... tapi jauh sikit la... pasai tak jadi adik angkat aku... heh... walaupun agak sedih dengan macam-macam hal... aku tetap akan support program anak-anak yatim nih...

p/s- when we promise to any person, especially our friend,
       we must fulfill our promise.
       Not easy to for us to satisfy other person for what we did,
       but we must take care of their heart and do our best....

No comments:

Post a Comment